Marketingmix, de P van Promotie

De afgelopen weken hebben we het gehad over de P van plaats, prijs en product. De laatste P van de marketingmix is die van promotie. De P van promotie is misschien wel de meest uitgebreide van allemaal. Bij promotie gaat het namelijk om elke vorm van communicatie. Met communicatie wordt elke manier van contact leggen met iemand of een groep mensen bedoeld. Je kan communiceren door te praten, maar bijvoorbeeld ook met lichaamstaal, een brief of een video op internet.

Wanneer je een product promoot heb je het over de promotie mix:

public relations: het nastreven van goede contacten met publieksgroepen, zoals klanten, concurrenten, leveranciers en financiers.

reclame: niet-persoonlijke communicatie gericht op grote groepen afnemers, bijvoorbeeld in de vorm van reclamefolders of TV-reclames.

persoonlijke verkoop: een zeer effectief, maar duur verkoopmiddel. Persoonlijke verkoop gebeurt in interactie met de klant waardoor direct op eventuele bezwaren of vooroordelen ingespeeld kan worden. Bovendien kan persoonlijke verkoop een vertrouwensband scheppen die de risicoperceptie van de klant vermindert.

verkooppromotie: het vestigen van de aandacht op een prijsverlaging (de prijsverlaging zelf valt onder de P van prijs).

cold calling: het direct telefonisch benaderen van willekeurige of geselecteerde personen of bedrijven

Ken jij alle P’s nog?

De P van product, de P van plaats, de P van prijs en natuurlijk de P van promotie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *