Let op: Licht de boel niet op!

“Actimel is peperduur, bevat veel suiker in vergelijking met een gewone yoghurt en zijn zogenaamd bijzondere bacteriesoort doet niets significants meer dan gewone yoghurtbacteriën.” zegt Foodwatch over het yoghurt drankje Actimel. Wat gaat er toch allemaal fout bij Actimel?

Actimel yoghurt drink wint gouden ei

Op de website van het televisieprogramma Kassa konden de mensen stemmen op vijf producten met misleidende marketing, waarvan 5.297 keer op Actimel is gestemd. Actimel won met een meerderheid van 37 procent van de stemmen, Knorr Vie 21 procent, Vitamin Water van Heineken 17 procent, Mona Yoki Drink Aardbei 14 procent en Active O2 10 procent. Daarmee won Actimel het gouden Windei (zie foto) voor het meest misleidende product van het jaar.

De prijs en actie werd uitgereikt door Foodwatch. Dat is een organisatie die opkomt voor gezond en eerlijk voedsel. Foodwatch had over de winnaar Actimel het volgende te zeggen: Actimel is peperduur, bevat veel suiker in vergelijking met een gewone yoghurt en zijn zogenaamd bijzondere bacteriesoort doet niets significants meer dan gewone yoghurtbacteriën. Danone heeft in meer landen consumenten misleid over de ‘weerstandsverhogende’ effecten van Actimel. In de VS hebben consumenten een rechtszaak aangespannen die door Danone werd afgekocht voor 35 miljoen dollar. In Groot-Brittannië moesten gezondheidsclaims op Actimel worden aangepast. Onlangs trok Danone voor de tweede keer Actimel terug uit de beoordelingsprocedure van de European Food Safety Authority (EFSA), de organisatie die gezondheidsclaims van voedselproducten tegen het licht houdt. Toch gek, vindt foodwatch. “Waarom zou Danone een rechtszaak afkopen, of een beoordeling tegenhouden, als er een sterk wetenschappelijk fundament onder Actimel ligt?” vraagt Bart van Opzeeland zich af “Is het bewijs niet zo sterk als Danone ons wil laten geloven?”

Wat kunnen we hiervan leren? Beloof in ieder geval nooit iets dat je niet waar kunt maken en luister goed naar wat de klanten van je product of dienst vinden. Wil je de uitreiking terug zien? Klik dan hier om de uitzending van Kassa te bekijken.

Wil jij meer weten over klantvriendelijkheid en de mening van je klanten? Lees dan eens de onderstaande posts:
“My world is as good as gold!”
Wat vindt de klant van mijn dienst of product?

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *