Voor wie doe ik het eigenlijk?

Na lang brainstormen heb je dan eindelijk dat geniale idee voor de perfecte onderneming!! Maar dan komt ineens die vraag: ‘Wie worden eigenlijk mijn klanten?’ Om dat te kunnen bepalen kijken ondernemers altijd naar de doelgroep die ze willen bereiken.

De doelgroep is dat deel van de mensen waar jij je product of dienst op richt. Je gaat kijken wat voor soort mensen klant kunnen worden van je onderneming. Een mooi voorbeeld van twee producten die heel duidelijk voor verschillende doelgroepen zijn gemaakt zijn de frisdranken Coca Cola Zero en Coca Cola Light. De ene frisdrank is gemaakt voor ‘coole gasten’ en de andere voor ‘stoere vrouwen’. Zie jij welke reclame bij welke doelgroep hoort?

Reclame voor Coca Cola Zero

Reclame voor Coca Cola Light

Wil jij ook je eigen doelgroep bepalen?
Om te bepalen hoe jouw doelgroep eruit ziet, kun je het beste een lijst maken. Noem in deze lijst zoveel mogelijk kenmerken van je klanten. Hieronder zie je een aantal kenmerken die je kunt gebruiken:

Leeftijd
Geslacht
Woonplaats
Regio
Beroep
Vrijetijdsbesteding
Aankoopgedrag

Waarom is het zo belangrijk om je doelgroep te bepalen?
Als je weet wat je doelgroep is, kun je gaan onderzoeken wat ze willen. Je kunt heel gericht reclame maken en speciaal voor jouw doelgroep nieuwe diensten- en producten ontwikkelen. Op die manier krijg je steeds meer klanten en blijven de klanten die je hebt ook terug komen. Een win-win situatie dus!

Heb je meer vragen over het begrip doelgroep laat dan hier je reactie achter of stuur een mail naar info@tomenthomas.nl.

Opzoek naar uitleg van andere begrippen? Kijk dan ook op onze Uitleg & Begrippen pagina en vergeet vooral niet elke maandag even langs te surfen voor de uitleg van weer een nieuw begrip.

2 antwoorden
  1. Tom & Thomas zegt:

    Hoi NightHawk,

    Dat zou heel goed kunnen! Wat belangrijk is, is dat je je doelgroep zoveel mogelijk in kaart gaat brengen:

    – Hoe oud zijn de kinderen die je bedoelt?
    – Zijn het jongens en meisjes?
    – Is het iedereen op je school of zijn het bepaalde groepen?
    – Waar komen de kinderen vandaan?

    Dit zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om een beter beeld te krijgen van je doelgroep (kun je er zelf ook nog een paar bedenken). We hopen dat je hiermee weer verder kunt!

    Greetz,
    Tom & Thomas

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *