Coca-Cola verkoopt meer, maar verdient minder

Kun je meer verkopen en toch minder verdienen? Coca-Cola laat dit jaar zien dat het kan. Het verkocht meer frisdrank en behaalde een omzet van 11 miljard dollar! Toch was de nettowinst ‘maar’ 1,65 miljard dollar, veel minder dan de 5,7 miljard dollar van vorig jaar.

Hoe kan dit? 

Omzet is wat er binnen komt door de verkoop van je dienst of product. Bij Coca-Cola is dat vooral de frisdrank die ze verkopen. Omzet heeft niets te maken met de kosten die worden gemaakt. Winst is wat er van de omzet overblijft nadat je de kosten van de omzet hebt afgetrokken. Als je dus heel veel kosten maakt, door bijvoorbeeld dure reclames of investeringen, kan je omzet stijgen, maar de uiteindelijke winst minder hoog zijn. Zoals bij Coca-Cola dit jaar..

Wat kan ik hiervan leren?

Meer verkopen, betekent dus niet meer winst. Denk dus goed aan de kosten die je maakt om meer te kunnen verkopen: Is het uiteindelijk wel echt de moeite waard? Tegelijkertijd is het zo dat je moet blijven investeren in je bedrijf. Coca-Cola heeft ervoor gekozen om een deel van de omzet te investeren in reclames en innovatie van het eigen product, frisdrank. Meer kosten maken is dus niet altijd verkeerd en meer omzet staat dus niet altijd gelijk aan meer winst.

Wat vind jij belangrijker, investeren of winst maken?

 

2 antwoorden
  1. Pety_C zegt:

    @Jay: Investeren is niet altijd hetzelfde als groei. Sterker nog vaak investeren mensen te snel zonder na te denken. Kan je er beter wat leuks mee doen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *