Marketingmix, de P van product

We hebben het vorige week over de marketingmix gehad en daar gaan we vandaag mee verder. De marketing mix bestaat uit het product, de prijs, de plaats en de promotie.

Vandaag het product. Het wordt ook wel productmix genoemd, omdat het niet alleen om het product kan gaan, maar ook om de dienst. Het gaat om het totale plaatje.

Het basisproduct: Dit is het kale product. Als we de sportdrank Red Bull als voorbeeld nemen dan is het kale product het lessen van de dorst en het geven van energie.

Het totale product: Het product in zijn totaal. In het geval van  Red Bull gaat het dan om de verpakking en bijbehorende imago van Red Bull als extreme sports drankje. Het bekende logo van Red Bull hoort hier natuurlijk ook bij.

Het uitgebreide product: Alles wat met het product te maken heeft. Bij Red Bull zijn dat bijvoorbeeld de petjes en kleding die Red Bull verkoopt.

Volgende week zullen we de P van Plaats bespreken. Als je vragen hebt over de P van Product stel ze dan hieronder. Wil jij weten wat marketing eigenlijk is? Lees dan onze post: “Wat is marketing?”

3 antwoorden
  1. Kotler
    Kotler zegt:

    Heren,

    Jullie marktetingmix omschrijving klopt toch niet helemaal.
    het basisproduct is niet het blikje redbull

    Maar het lessen van je dorst.

    De verpakking/merknaam etc. horen allemaal bij het uitgebreidproduct.

    toch nog maar eens kotler doornemen. (kernproduct/fysiek/uitgebreid product)

    Beantwoorden
  2. Marketing Manager
    Marketing Manager zegt:

    Dit is een gedateerde versie van de productniveaus van Kotler. De nieuwe versie deelt het product in in 5 niveaus: Core benefit, Basis product, Expected product, Augmenten product, Potential product.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *