Ben & Jerry’s: IJs dat houdt van de wereld :-D

Het ijsmerk Ben & Jerry’s gaat wereldwijd 100% Fairtrade. Vanaf 2013 bestaan alle smaken uitsluitend uit ingrediënten waarvoor een ‘eerlijke’ prijs is betaald.

Ben_and_Jerry

Van Chunky Monkey to Cookie Dough, alle smaken van Ben & Jerry’s bestaan eind 2013 uitsluitend uit ingrediënten waarvoor een ‘eerlijke’ prijs is betaald. In Europa zullen alle producten zelfs al eind 2011 zijn voorzien van het Max Havelaar-keurmerk. In 2006 was Ben & Jerry’s al het eerste ijsmerk dat 100% Fairtrade-gecertificeerde ingrediënten gebruikte, maar ook nu loopt het merk weer voorop door het hele assortiment te voorzien van een Max Havelaar-keurmerk. Doordat Ben & Jerry’s een ‘eerlijke’ prijs betaalt voor de ingrediënten van hun ijs, zijn de boeren in ontwikkelingslanden in staat om goed voor hun gezin te zorgen.

Het lijkt een fluitje van een cent. Alle Ben & Jerry’s-ijs smaken bestaan uiteindelijk uit 11 basisingrediënten, zoals cacao, vanille, fruit en noten. Maar dit betekent wel dat alle 121 favoriete chunks en swirls moeten worden omgezet in een 100% Fairtrade-variant. Een operatie waarbij het merk samenwerkt met Fairtrade-ondernemingen bestaande uit maar liefst 24.000 boeren. Sinds 2006 heeft Ben & Jerry’s ieder jaar al één nieuwe Fairtrade-variant toegevoegd aan haar assortiment. In Nederland zijn er op dit moment vier Fairtrade-varianten en vanaf maart 2010 is daar de vijfde aan toegevoegd: Fairly Nuts.

Eind februari maakten Ben Cohen en Jerry Greenfield – grondleggers van het ijsmerk Ben & Jerry’s – in het centrum van Amsterdam bekend dat Ben & Jerry’s-ijs wereldwijd 100% Fairtrade gaat. In dat kader overhandigden ze in de scoopshop op de Leidestraat een Fairtrade-pint aan Peter d’Angremond, directeur Max Havelaar.

Het Fairtrade-principe sluit aan bij hoe Ben & Jerry over het leven denken: het allerbeste ijs maken op de meest verantwoorde manier. Niet alleen nemen, maar ook iets teruggeven. Verandering teweegbrengen. Hier heeft het merk sinds de start in 1978 dan ook alles aan gedaan. Maar de mannen gaan nog een stapje verder. Het zou namelijk nog veel mooier zijn wanneer niet alleen zij, maar heel Nederland de kracht van ‘geven’ inziet. Vandaar dat ze in Amsterdam zijn gestart met het gratis uitdelen van ijs aan al hun fans, in de hoop een ware revolutie te ontketenen; de ‘Givolution’!

Een bloemetje aan je moeder, een kopje suiker aan de buurman of je eerste salaris aan een goed doel. Het maakt niet uit wat je geeft, als je maar geeft! Dat is de gedachte achter de Givolution. Op deze manier kun je ervaren hoe het is om te geven maar ook om onverwachts iets te krijgen. En hoe je dat gevoel weer door kunt geven aan een ander. En die wéér aan een ander. Zo komt er beweging in. Een revolutie. Viva la Givolution! Sinds kort is de website www.givolution.nl in de lucht. Via deze website geeft Ben & Jerry’s 100 gratis ijsjes weg aan gevers… waarbij de gedachte is dat de ontvangers vervolgens weer iets weggeven aan anderen. Zo ontstaat er uiteindelijk een ware ‘geef-keten’. Mooier kan bijna niet!

Bron: Unilever

2 antwoorden
  1. Tara
    Tara zegt:

    I LOVE B&J!! Vooral de Jamaican me Crazy!!!!!!!!!

    XOXOXOXO uit Den Haag

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *