Wat is micro-economie?

Het is maandag en dus nemen we weer een begrip onder de loep. Dit keer is dit het begrip: micro-economie.

Marketing en micro-economie

Bij marketing kijken we vaak hoe de economie van een afzonderlijk gezin of bedrijf eruit ziet. Dit noemen we het bestuderen van de micro-economie.

De micro-economie kijkt naar hoe de prijs het aan- en verkoopgedrag van een afzonderlijke onderneming of gezin beïnvloed. Door te kijken naar de micro-economie van je eigen onderneming kan je dus heel gericht beslissingen nemen omdat je weet wat het effect van deze beslissingen zal zijn.

Voorbeeld: Je hebt een onderneming die lolly’s verkoopt in drie verschillende smaken: kersen, appel en framboos. Wat gebeurt er als je de lolly’s met de smaak appel twee keer zo duur maakt? Wat gebeurt er met de vraag naar de lolly’s? Neemt de vraag naar de appel lolly af? Stijgt de vraag naar de kersen- en frambozen lolly’s?

Door deze vragen te stellen kijk je naar de micro-economie van je onderneming. Zo ontdek je hoe een verandering van je prijzen zorgt voor een stijging of daling in de verkoop van je producten.

1 antwoord
  1. Bas557
    Bas557 zegt:

    Maar hoe weet ik dan hoe m’n klanten reageren als ik de prijs duurder maak? Dan moet ik het toch gewoon proberen?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *