Break Even Point: Geen winst en geen verlies

Unique Selling Point, branding, marketing P’s, targets, consumer insights, R&D en ga zo maar door.. Er zijn nogal wat ‘moeilijke woorden’ die je als ondernemer tegenkomt of nodig hebt. Om te zorgen dat je alles weet wat je moet weten leggen wij elke maandag zo’n moeilijk woord aan je uit.

Deze week gaan we het hebben over het ‘Break Even Point’. Dit is een Engels begrip dat in het Nederlands de rentabiliteitsdrempel wordt genoemd. Het is het punt waarop je als onderneming geen verlies en ook geen winst maakt, je speelt quitte. Op dit punt zijn je omzet en kosten precies hetzelfde.

Een voorbeeld: Je koopt vijftig blikjes frisdrank voor €50. Deze verkoop je voor €2 per blikje. Als je vijfentwintig blikjes hebt verkocht maak je een omzet van €50. Dit is net zoveel als de kosten van €50. Je maakt op dat moment geen winst en ook geen verlies. Je zit op het ‘Break Even Point’. Alles dat je daarna nog omzet is pure winst!

Het ‘Break Even Point’ is voor veel startende bedrijven een belangrijk punt. Het is namelijk het punt waarop ze geen verlies meer maken!

Vind nog veel meer uitleg over begrippen op onze aparte pagina: uitleg & begrippen.

Wil je dat we jou een ander begrip uitleggen? Laat dan hier je reactie achter of stuur een mailtje naar info@tomenthomas.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *