Interview met John van Schagen – Auteur van Jonge Ondernemers!

Jonge Ondernemers boekSteeds meer jongeren gaan ondernemen. Het afgelopen jaar stonden er maar liefst 43.000 starters bij de Kamer van Koophandel ingeschreven die de leeftijd van 25 nog niet hadden bereikt. In 2007 waren dat er nog maar 13.000.

Jonge Ondernemers!

Een aantal van die jonge zakenwonders staan nu in een nieuw boek: Jonge Ondernemers! Hierin vertellen achttien goed boerende jonkies, samen goed voor miljoenen euro’s omzet, hoe ze het zover hebben geschopt. Ben Woldring bijvoorbeeld. Hij begon op zijn dertiende met een simpele vergelijkingssite en werd er miljonair mee. De nu 20-jarige Bernd Damme begon vijf jaar geleden met de online verkoop van zonnebrillen en is daarin nu de grootste van de Benelux. Zijn volgende halte? Europa.

Wij spraken met auteur John van Schagen, zelf eigenaar van twee – zoals hij ze zelf steevast noemt – bescheiden bedrijfjes.

T&T: Hoe komt het nou toch dat steeds meer jongeren een eigen bedrijf starten?
John: Internet speelt daarin een belangrijke rol. Vroeger had je als startende ondernemer op z’n minst een loods nodig en moest je flink investeren om te kunnen beginnen. Dat is nu veel makkelijker geworden. Alles wat je nodig hebt is een computer met internetaansluiting en je kunt aan de slag. O ja, en natuurlijk nog een goed idee.

T&T: Is internet dan de enige factor die hierin een rol speelt?
John: Nee, er is meer aan de hand. Ik heb Communicatie gestudeerd in de periode 1997 – 2001. Het woord ondernemerschap is gedurende de hele opleiding nul keer gevallen, of het moet toevallig een keer geweest zijn toen ik er niet was. Nu hebben alle hoger onderwijsinstellingen vakken entrepreneurship, die bovendien hartstikke populair zijn. Ook heb je aansprekende rolmodellen. Vroeger waren succesvolle ondernemers oude meneren in grijze pakken. Nu zien jongeren Steve Jobs en Reinout Oerlemans en denken ze: wow!

T&T: Hoe kwam je er bij om dit boek te schrijven?
John: In het najaar van 2008 begon de economische crisis met de val van de Lehman Brothers. Je kon geen krant openslaan of het ging over crisis en jeugdwerkloosheid. Bah, wat een ellende. In die tijd verzorgde ik voor een blad de rubriek Jong Geld waarin alles draaide om jonge, succesvolle mensen. Hun houding inspireerde me enorm. Dat heeft me aangespoord om hier iets mee te doen.

In het boek lezen we achttien verhalen van jonge, succesvolle ondernemers. Neem nou Ridder Drost. Vertrekt na z’n havo naar Italië om daar te feesten, komt bij een olijfboer terecht en werkt daar zo hard, dat de olijfboer hem in huis neemt. Terug in Nederland is hij olijfolie gaan importeren. Nu levert hij aan toprestaurants.

T&T: Wat kan je daarvan leren?
John: Het beeld dat aan jonge ondernemers kleeft is dat het succes ze is komen aanwaaien. Maar de mensen in mijn boek onderscheiden zich, omdat ze ook met tegenslagen kunnen omgaan. Wat ik zelf heb geleerd? Ik kom uit Hensbroek, een klein plaatsje bij Alkmaar. Wij zijn harde werkers, maar soms wat bescheiden. Terwijl je jezelf best mag aanprijzen.

Wil jij een exemplaar van Jonge Ondernemers! winnen? Plaats hieronder dan een reactie. Onder de reacties verloten wij twee exemplaren van het boek! Deze actie loopt tot en met 21 november.

Kan je niet wachten en wil je meteen een exemplaar aanschaffen? Bestel Jonge Ondernemers! dan op Bol.com.

15 antwoorden
    • Tom & Thomas
      Tom & Thomas zegt:

      Hoi Ben,

      Iedereen die voor de 21e een reactie plaatst maakt kans op de prijzen. De volgorde maakt dus niet uit. Wel goed dat je er zo snel bij bent!

      Groet,

      Tom

      Beantwoorden
  1. Dolf
    Dolf zegt:

    Ik ben 16 en ook aan het ondernemen. Lijkt me een tof boek om te winnen

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *