Wat is een inventaris?

inventaris-bloemen

Elke onderneming heeft een inventaris. Een inventaris is eigenlijk niets meer dan een lijst van voorwerpen met daarbij de plaats waar ze zich bevinden. Heel belangrijk want met zo’n lijst weet je precies wat je wel en wat je niet hebt.

Het maken van een inventaris heeft inventariseren. Als bedrijf kan je de deze dingen op je inventaris zetten: 

  • Investeringen – Dingen die je hebt gekocht en die nodig zijn voor het uitvoeren van het werk dat je bedrijf doet. Bijvoorbeeld je computer, bakfiets of bureau.
  • Voorraden – De producten die je verkoopt of de materialen die je gebruikt om de producten die je verkoopt te maken. Bij een bakker bestaat de voorraad bijvoorbeeld uit koekjes en brood, maar ook uit meel en bloem.
  • Vorderingen – Geld dat je nog moet ontvangen van je klanten voor producten en diensten die je wel al hebt verkocht.
  • Geldmiddelen – Geld dat op je rekening staat of in je kas(sa) zit.
  • Schulden – De nog niet betaalde vergoedingen aan je leveranciers, maar ook leningen vallen hieronder.
Heb jij al een inventaris gemaakt voor jouw bedrijf? 
7 antwoorden
    • Tom & Thomas
      Tom & Thomas zegt:

      Hoi Dragon2B,

      Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt kan het goed of slecht zijn om veel inventaris te hebben. Als je bijvoorbeeld T-shirts verkoopt is het goed als je alle maten op voorraad (dus in je inventaris) hebt. Maar als je bijvoorbeeld fruit verkoopt wil je niet meer inventaris hebben dan dat je in een paar dagen kunt verkopen. Anders is al het fruit (en dus je hele inventaris) bedorven!

      Succes!

      Tom

      Beantwoorden
  1. shane
    shane zegt:

    op een balans staan deze posten nooit bij samengevoegd. Dit heeft een logische reden, inventaris behoort tot vaste activa(alles wat een onderneming langer dan een jaar bezit)en voorraad tot de vlottende activa (alles wat de onderneming korter dan een jaar bezit). het is dus een leuk verhaaltje wat jullie proberen te verkopen, maar er klopt niks van. Dus iedereen die het niet begrijpt, ga naar een andere blog of site want dit is niet correct.

    Beantwoorden
    • Tom & Thomas
      Tom & Thomas zegt:

      Hoi Shane,

      Bedankt voor je feedback!

      Zoals je misschien al weet geven we in de rubriek ‘Uitleg & Begrippen’ vooral een algemene introductie van begrippen die je vaak tegenkomt als je gaat ondernemen. Uiteraard is er wat meer onderzoek nodig als je al een echte onderneming hebt en daadwerkelijk een inventaris gaat opstellen.

      Zou je het leuk vinden om een nieuwe post te schrijven over dit onderwerp? Je kunt ons bereiken op info@tomenthomas.nl of via facebook.

      We horen graag van je!

      Groetjes,
      Tom en Thomas

      Beantwoorden
  2. Chantal
    Chantal zegt:

    Misschien een gekke vraag,

    Mijn naam is Chantal en ik ben sinds kort pedicure.
    Nu ben ik bezig om mijn balans op te maken.

    Investeringen en voorraden vind ik erg lastig om te onderscheiden.
    eenmalige aanschaf van loupelamp. pedicuremotor, opvangschaal, instrumenten vallen die onder investeringen?
    Verbruiksmaterialen zoals steriele gaasjes, mesjes, watjes vallen die onder voorraden?

    Of zit ik er nu helemaal naast?

    Met vriendelijke groet,

    Chantal Koning

    Beantwoorden
  3. Tom & Thomas
    Tom & Thomas zegt:

    Hoi Chantal,

    Dat is helemaal geen gekke vraag, maar misschien is het goed om voor het opstellen van een professionele inventaris het advies van een boekhouder te vragen. Zo vonden wij bijvoorbeeld op de site van boekhoudkantoor Conscribo een duidelijke uitleg over wat een inventaris is (zie onderstaande).

    “De inventaris is een opsomming van de waarde van alle goederen en investeringen die in een organisatie aanwezig zijn maar niet in de vorm van liquide middelen(geld). Voorbeelden zijn computers, meubilair, een auto of voorraden zoals t-shirts, of flessen wijn.

    Kortom, Alles wat bij het opheffen van de organisatie nog verkocht kan worden hoort thuis op de inventaris.

    Dit betekent niet dat deze rekening continu veranderd bij elke aankoop. Meestal wordt alleen op de inventaris geboekt bij een grote aankoop. Daarnaast worden er periodiek (meestal bij de afsluiting van een boekjaar) afschrijvingen geboekt. Een afschrijving is een administratieve boeking die de waardeverandering van de inventaris doorbelast aan een winst-/verliesrekening.
    Op de inventaris staan dan ook doorgaans dingen, die meerdere boekjaren meegaan.

    Het doel van de inventaris is om grote aankopen/investering te kunnen representeren in de waarde van de organisatie. Ook maakt een inventaris het mogelijk om de kosten voor een grote investering te spreiden over meerdere boekingsperiodes. Op deze manier hoeft u niet alle kosten voor een investering in 1 keer als verlies te rekenen. De belastingdienst vereist ook van u, dat u grotere aankopen niet volledig in 1 boekingsperiode als kostenpost opvoert, maar deze in meerdere jaren afschrijft. ” Bron: https://www.conscribo.nl/handleiding/Boekhoud_principes/de_inventaris/

    Wij hopen dat we je hiermee weer een stukje verder hebben geholpen! Veel succes met je onderneming.

    Groetjes,
    Tom & Thomas

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *